Mamma och pappa 110 år.





Kom hem runt elva-snåret i fredagskväll, för att mötas av pussar och kramar från familjen. Satt uppe till 1-tiden för att fixa det sista med lekarna inför lördagens kalas.

Vaknade vid 9 på lördagen och det var full rulle hela dagen, fixa med dator och ljud borta vid skeppet, skära frukter, fixa med dricka, organisera och planera inför kvällen helt enkelt. Strax innan 6 började de första gästerna droppa in. Det kramades, hejades och sjöngs. Feststämningen var ett faktum och jag fick agera lite toastmaster (inte mig emot) Jag hälsade alla välkomna och vi skålade för mamma och pappa 50/60-åringarna.

Maten serverades och det blev spring i ett resten av kvällen. Fylla på mat, fixa disk, fotografera lite osv.

Efter maten som var supergod exotisk planka med gratänger/potatissallad och olika köttsorter, så entrade jag och 4 fina syskon scenen. Vi hade nämligen skrivit en låt till mamma och pappa och skulle framföra den under kvällen. Ann-Sofie och jag fixade iordning låten och den blev (om en får säga så själv) riktigt fin.

"Det finns två personer som vi håller av,
det är vår käre mor och vår far.

Dom har lärt oss leva, lärt oss älska och va,
vi vill dom nu hylla vår Eva och Hans.

Tänk att de tillsammans 110 år är,
mer än ett sekel av visdom bär.

Kärlek, omtanke, livsglädje och slit,
det är ingredienser i deras liv.

När vi varit ledsna och behövt dom som bäst,
har de alltid sett oss och tröstat som mest.

Pengar kan väl kvitta bara vi har varann,
tillsammans är vi starkast och mår allra bäst.

Nu slutar denna visa och vi hoppas att ni,
bär er detta med Er och förstår att vi:

Älskar Er så mycket och är glada var gång,
vi får vara med Er, därför vi skrivit denna sång."
 
Vet att sången blev väldigt uppskattad och det är jag så glad över. För det var nervöst att framföra den.

Kvällen fortsatte och jag och Johanna hade styrt upp lite lekar, som också dom verkade vara uppskattade. Det var olika utmaningar, med 3 personer som representerade vardera lag. Exempel på utmaningar: "Vem har störst pung?"- Ta fram plånboken, den som har flest kontanter. "Vem har mest barnasinne kvar?- Den som äter en barnmatsburk snabbast." Osv. En riktig skrattfest från allas håll.

Det blev kaffe och tårta samt mer prat och skratt under kvällen. Under tiden som tårtan blev uppäten, så visade jag ett bildspel som jag hade fixat. Det innehöll en massa gamla bilder och olika händelser under årens lopp för mammas och pappas del.
Folk drack, tjoade och tjimmade. Avslutade lekarna med att köra den klassiska "gissa intro-tävlingen" som blev smått hysterisk och också även den, väldigt lyckad. Sedan korade vi det vinnande laget och delade ut priser.

Gästerna började tacka för sig med tanke på lite restider för vissa av dom.

Det blev verkligen en lyckad kväll och jag hade så himla roligt. Däckade helt utslagen i min säng vid 2-tiden.

-

Två extra fina saker jag tänkte på var när en av pappas kompisar kom fram till farmor och berömde henne för vilken otrolig släkt hon har skapat, det var min chans att berätta att honom att farmor är förebilden för resterande släkt.

Och något extra fint med farmor är varje gång någon nämner något om hennes släkt för henne så stoltserar hon: "Jag har 5 barn, 15 barnbarn och 21 barnbarnsbarn." - Med det största och mest stolta leende du kan tänka dig.

Den andra grejen som fick mitt hjärta att slå dubbla slag, var när min älskade lilla (stora) systerdotter Nova kramade om mig och jag nästan bröt ihop för jag kände hur stor denna lilla tjej har blivit. Jag säger det, hon är nästan som en tonåring redan. Det är sjukt vad tiden går fort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: