Sälen

I söndags började vårt Sälen-äventyr som är det sista momentet på vår idrottsutbildning. Nu är vi alltså redo att vara idrottslärare för F-6. Häftigt! 
 
Vi kör från början... Larmet var ställt innan klockan fem då bussen avgick vid 6 från Kalmar. Hela söndagen i princip spenderades i en buss, med mycket snacks, musik och gott sällskap. Wuizkampen användes flitigt vill jag lova. Runt fyra var vi framme i Sälen och inhandlade det sista på affären innan vi åkte till våra stugor. Efter vi hade fixat mat och bäddat sängarna var det dags för föreläsning. Efter den dagen somnade man väldigt gott, trots att vi inte gjort något fysiskt ansträngande alls. 
 
 
Vi vaknade utvilade och taggade på måndagen för något jag aldrig testat innan, nämligen längdskidor, vilket var häftigt. Jag, Hanna och Johanna höll i skidlekar på längdskidor hela förmiddagen. En lyckad start på veckan med strålande humör och glada miner. 
 
Efter vi lagat lunch över öppen eld med ofärdiga korvar (och en panikångestatack från mig.) ägnade vi resten av eftermiddagen åt att träna på längdåkning. Vi gjorde gupp och en bana som vi åkte nedför, tror nästan samtliga deltagare dök efter det sista guppet, haha. 
 
Kvällen spenderades åt att lyssna på Vasaloppets historia och hur det är att gå på tur, bägge var väldigt intressanta. Efter det gick jag och Hanna bort till Frida o Co stuga för att spela sällskapsspel och dricka lite. 
 
 
Tisdagen ägnades, liksom måndagen, åt längdskidor. På förmiddagen gick vi på tur, fixade blocklä och uppskattade den fantastiska natur som vi möttes av. 
 
Efter intagen lunch i en vråmande stuga och lite tid att ladda batterierna begav vi oss ut igen. Victor mfl. Hade nämligen fixat lilla Vasaloppet på 2,5 km. Det var hejarop, startskott, musik, blåbärssoppa, dimmigt, tufft, svettigt och svinkul.  
 
När vasaloppet var klart och dagens 8 km på längdskidor var gjorda blev vi examinerade. Något som gick bra och kändes skönt att lyckas med efter att aldrig ha åkt innan. 
 
På kvällen efter jag och Hanna fixat mat i vår stuga smet vi över till Frida och gänget, kortspel och vin efter en heldag ute var precis vad som behövdes. Innan vi gick hem till vår stuga åkte Hanna, Frida, Filip, Victor och jag stjärtlapp ner för backen som fanns mellan våra stugor. Haha, så sjukt roligt. 
 
 
 Onsdagen var första dagen som spenderades åt utförsåkning. Något som jag gjort ungefär tre gånger innan- senast var på klassresan i nian (9! år sen) Jag rankade mig som en snögubbe när vi skulle bli indelade i grupperna färdighetsmässigt. Vi startade dagen tillsammans med vår skidlärare Frida, hon var jättedyktig och lärde oss alla grunder från scratch. 
 
Hela dagen ägnades åt träning utför, på eftermiddagen var vi tillsammans med vår lärare från universitetet och åkte i en blå backe. Lärde oss att åka med parallella skidor (någorlunda iaf..) En helrolig dag med många nya positiva erfarenheter och upplevelser av skidåkning. 
 
På kvällen körde vi vår redovisning om skidåkningens historia som var hur seg som helst (enligt mig) men skönt att ha det gjort. Efter det smet vi bort till Fridas stuga och spelade Skipbo och drack mer vin... Kanske att vi smet över och skrämde en annan stuga med.. 
 
 
Igår var det torsdag och mer utförsåkning stod på dagens agenda. Efter en natt med dålig sömn på grund av min jäkla panikångest kändes det skönt att haka på skidskolebesök för ett gäng 4-åringar. Något som dessvärre inte gav supermycket. 
 
Resten av dagen övade vi på egen färdighet och åkning innan vi åkte hem mot Myrfloddammen vid fyra- snåret. Väl hemma piffades det lite då vi hade bokat bord för hela gänget på Olearys. Där intogs det en välförtjänt och mycket efterlängtad pulled pork burger. Det var en fin avslutning på en bra vecka uppe i Tandådalen/Hundfjället. 
 
Idag har vi blivit examinerade på utförsåkningen, där vi fick mycket beröm över den progression vi hunnit göra på så kort tid. Är så stolt över mig själv och tänker att det är så fantastiskt vad man kan göra här i livet- hur annorlunda det kan bli t.ex. att jag skulle orka med något sånt här psykiskt och fysiskt. Jämför inte med någon annan än mig själv och mina förutsättningar. Jag ÄR grym! 
 
 
 
Med dessa bilder avslutar vi nu en fullspäckad vecka med skidåkning. Det har varit utmanande, roligt, härligt, tufft och fantastiskt. 
 
- nu ska det dock bli så jäkla härligt att komma hem till min finaste älskling. Längtar så efter honom.  


Kommentarer
Postat av: Mamma

Jättebra gjort Elin!! Du fixar allt!!
KRAM!!!

2017-01-14 @ 07:42:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: