Julhelgen

21: När uret hade slagit 11.38 var tåget inne på perrongen och Nova var en av de avstigande resenärerna. Vi kramades och styrde bilen mot julklappsshoppingen och all den hysterien som följer med. Efter ha fixat de sista julklapparna åkte vi hemöver och käkade nudlar, välkommen till studentmostern liksom, men det var gott och N var nöjd. Efter några parti med bluffstop och dam lämnade jag tonåringen hemma och gick mot handledningen i skolan.
 
Vi fick återkoppling på vårt rapportarbete, jag och Frida, och det såg väldigt bra ut- skönt! Gick hem till V & F på Ölandsgatan där vi snackade innan vi gick på Aw på Grilleriet. Käkade halloumiburgare och avnjöt ett glas vitt tillsammans med klassisarna, sista julen med klassen och sista Awn innan examensarbetet kör igång. Efter burgaren var uppäten och alla hade redovisat hur de skulle fira jul, inte alls avundsjuk på Yvonne som firar i Thailand..., gick jag hem till min tonåring igen. Vi kollade på en julfilm innan vi gick och la oss. 
 
 
22: Hade ställt klockan på strax innan åtta för jag skulle möta upp Frida vid Actic och riva av ett pass innan all härlig julmat. När jag kom hem väckte jag N och O hade styrt med massa god frulle. Vi åt och begav oss mot ytterligare julklappsshopping.. Intog korv och kanelbulle på Ikea innan jag skjutsade hem N. Släppte av henne i Västerarp och körde därefter vidare mot Hultsfred mot Värnstigen. Där fick jag goda saffransbullar med vit choklad och kaffe och världens goaste kram av Suss. Är så tacksam över att ha en så fin relation med en person som jag haft som fritidsledare under mina tonår. Där ser man ett tydligt exempel på hur viktig en vuxen person kan vara i ens närhet, jag som har ett halvår kvar på min lärarutbildning. 
 
När vi hade kommit i kapp livet och fikat klart, och Bea hade ringt mig fem gånger, åkte jag och hämtade upp henne och landade hemma hos Elly. Där var de i full gång med att fixa födelsedagsmiddag för Krisse. 
 
Förrätt: Pizza blanco med grönkål och fetaost.
Varmrätt: Rotfrukter i ugn med fläskfilé och halloumi, tre sorters såser och en grönsallad.
 
Efterrätt: Saffranskladdkaka med vit choklad och grädde samt råröda lingon. 
 
Vilken pangmiddag och vilken kväll sen! Vi körde lappleken som är så himla rolig. Pratade ifatt ett halvårs saknad och bara myste. Älskar de här tjejerna så sinnessjukt mycket. 
 
 
23: Vaknade upp och åt frukost tillsammans med tvillingarna innan jag och J åkte i varsin bil mot Målilla där vi mötte upp våra föräldrar. Hann ge Jennsan en julkram innan vi åkte vidare mot Fågelfors. 
 
Hemma hos farmor fanns det 104 tomtar enbart i matrummet. Hon hade fixat med massa olika mackor, ägg/sill, räkor, skink, makrill. Hon beklagade sig över att hon inte hade styrt upp julbord, men vad ska en begära mer av en 84-åring som orkar så mycket som hon gör? Samtidigt som man förstår att det kan kännas jobbigt att inte orka styra så mycket som hon alltid gjort annars. Tycker det är fantastiskt ändå att hon får vara så pigg som hon är. 
 
Vi bara mös, diskuterade metoo, åt alldeles för mycket och kollade på en video från farmor och farafras 40-åriga bröllopsfirande. Det blev en å annan tår som vanligt när man fick se och höra farfar. När klockan var strax innan fem åkte jag hem till O. Vi kollade på En julsaga och Nightmare before Christmas. 
 
 
 
24: Till frukost åt vi mackor som farmor skickat med till Oskar. Till de drack vi det svarta guldet och kollade på sista avsnittet av julkalendern. 
 
 
12.40 var vi framme i Rockneby hos O:s kusiner där vi firade julafton. Kalle Anka, glögg, julbord, julklappar. Ett vanligt julfirande men ack så mysigt. Tacksam över att vara en del av hans familj. 
 
 
På kvällen åkte vi till Bbo där vi mös hos Steffe och Marie. Vi kollade Karl-Bertil Jonssons jul och myste ännu mer. Så lugnt och skönt att bara få vara. Kramades hejdå och begav oss hem där vi landade på soffan.
 
25:  12.20 var vi framme med Hondan i Västerarp där kalkonmiddag väntade. 5 syskonbarn, 5 syskon, 5 respektive och de två som är anledningen att vi alla firade tillsammans, var där. Paketleken blev det iår med och pappa var förundrad över hur pass lugnt det gick till. Vi fick med oss fyra ljusstakar/lyktor till Oskars stora glädje, han tycker inte att vi redan har sånt.. Eller.. Jag fick fina vinglas och Oskar presentkort på Ikea i julklappslotteriet. Ungarna hade paket upp till öronen (bokstavligt talat) men verkade nöjda med det de fick.
 
En jättehärlig eftermiddag hos storasyster, helt klart.
 
 
Vi landade en sväng i Målilla innan juldagsfirandet i Hultan började. Spelade ett parti yatzy med mamma och pappa innan Kristin anlände. Tog en korv på macken innan alkoholen intogs på Oskarsgatan. Vi spelade och drack till klockan slog 00 då vi gick hem till Emmy där det också festades. Hälsade på dem och hängde där ett tag innan vi gick hem igen. 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: