Metoo

Jag undrar om det kan finnas någon kvinna som INTE kan skriva under på hashtagen metoo. Tyvärr. Det går inte att blunda för det längre och jag tycker att det är ett så sjukt viktigt initiativ. Alla dessa historier som framkommer efter detta är såklart väldigt hemskt men det bidrar även till diskussioner, öppenhet och kanske i längden (eller är det mitt naiva jag som pratar) även kan leda till förändring.
 
När Lulu Carter öppenhjärtligt berättar om allt det hemska hon har upplevt, under så många år, strömmar kommentarerna in om hur hon bad om det och det var hennes fel- anledningen? Sättet hon klär sig. 2017. Om en kvinna har urringad tröja på sig, innebär det "naturligtvis" att hon ber om det. Sättet vi klär oss på 2017 bidrar till att vi kan bli tafsade på, och det ingens fel förutom vårt eget. Eller. 
 
Jag kan inte räkna alla gånger som jag har varit ute på krogen och okända händer har rört mig. När jag var liten och någon kille gjorde något som jag inte ville och man fick höra av min lärare att "han är kär i dig och vet inte bättre".
 
När jag var nere i mitt värsta efter farfars bortgång, var jag ute på fest och det var jättemycket folk runtomkring, inklusive mina vänner som jag dansade och hade roligt med. Plötsligt känner jag händer ö v e r a l l t och jag försöker slita mig bort, alla dansar runt om kring och jag skriker "SLÄPP MIG" men han är så stark det händer ingenting. Alla dansar på runt om kring och det är ingen som hjälper mig, ingen som ifrågasätter när tårarna sprutar längs mina kinder. Tillslut kommer jag loss och jag springer därifrån, hela vägen hem. Jag gråter samtidigt som jag känner mig så sjukt äcklad. Eller mer äcklig. Trots att det är han som förgrep sig på mig, det är han som är tjugo eller trettio år äldre. Det är han som är ett svin men ändå är det jag som känner mig så jävla äcklig. 
 
Jag hopppas att Nova och Tindra inte behöver vara med om dessa upplevelser men det är mer troligt att det kommer hända dom också om inget förändras NU.  Travis, Arvid och Sigge ska lära sig att ett nej är ett nej och att inte göra något som någon annan inte vill. Det gäller såklart åt bägge håll men tyvärr är just dessa mönster för killar och tjejer vanligast. 
 
Fortsätt berätta, fortsätt dela med trots att det känns jobbigt. Visa att det INTE är okej DIN KROPP ÄR DIN KROPP och ingen ska få utnyttja dig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: