torsdag och fredag i Skottland

Efter två nätters övernattande, på stället på bild 1, tog vi vår packning och mötte upp Clara o co på stationen i Inverness. En dagstur på Loch Ness väntade och ett besök på Urquhart castle var en del av denna utflykt, en härlig båttur på Loch Ness och en varm promenad vid slottet tog vi med oss efter dessa timmar. Vinkade hejdå efter lunch, Subway för mig och grabben och Haggis för svärfar, och hoppade på tåget som tog oss till Perth medan Clara o co stannade kvar i Inverness. 
 
 
Vi kom fram till ett regnigt Perth efter 2 timmar på tåg väl framme blev det en ca 25 minuters promenad i ösregn. Skönt att hamna här då, på Pitcullen Guest House, och byta om innan man landade på sängen.
 
 
Jag har inga bilder från kvällen, tyvärr, men det blev käk på ett indiskt hak nära vårt B&B, där servitören egentligen var kock och han gick till Coop för att köpa alkoholfri öl till svärfar och den ena av de enda två gästerna som var där när vi kom, bodde i Perth men hade bott och jobbat i Karlstad i 15 år så han och Steffe pratade ett tag och konstaterade hur liten världen är.. Maten var iallafall himmelsk och det var en väldigt rolig kväll. 
 
På Pitcullen Guest House för övrigt hade vi en värd som var 70+, som gick i snigelfart och var den mest typiska britt du kunde mött. Detta resulterade i en långdragen, men mycket god och underhållande frukost på fredagsmorgonen. Roliga minnen från den intensiva Perth vistelsen. 
 
Vår tanke när vi bokade in en natt i Perth, var bland annat att hinna gå uppför denna kulle, nämligen Kinnoull Hill, men eftersom vi skulle gå uppför Arthurs Seat på lördagen hoppade vi kulle nummer 1. Dock kände jag att jag var tvungen att gå upp och se utsikten över staden. Sagt och gjort så satte jag larm klockan 6 för att hinna med promenaden och komma tillbaka innan frukost klockan 8. Det var varmt och långt att komma upp men utsikten var värt det alla dar i veckan. Hänförande. 
 
 
(Bjuder på en selfie tagen på en bänk med självutlösare, ser ut som att jag har photoshopat in mig haha)
 
Innan en fika hoppade vi på tåget som tog oss tillbaka till huvudstaden men innan dess hann vi med ett besök på St Johns Cathedral där vi strosade runt på denna unika kyrkogård.
 


Vi checkade in på Masson House där vi hann med en snabbdusch innan vi mötte upp Clara och gänget igen. Vi skulle nämligen ha födelsedagsmiddag för svärmor, som ju faktiskt var anledningen till resan, detta firade vi på Apiary med god mat och rödtjut. 

 
Älskade Marie. En så omtänksam, stöttande och viktig människa i mitt liv. Hon finns alltid och ger kloka råd och hjälper att analysera och att se saker ur olika perspektiv. Så tacksam att ha henne som svärmor. <3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: